Nyt ei auta vaikka kuinka istuisin käsieni päällä ja purisin hampaat yhteen. Minun on vain saatava tämä sanottava ulos. Kiitos Tom Laine, kun postasit tämän taulukon!Olen monella areenalla nostanut esiin lukihäiriön, minun ja kaikkien muidenkin. Jokainen, joka on joskus osallistunut koulutuksiini, tietää tämän. Oheinen taulukko ei tullut täysin yllätyksenä, mutta herätti taas sen tunteen, että jotain on sanottava ääneen, koska
arvostus
Business casual on kaikkein sekoittavin pukukoodi, koska se yhdistää mielikuviltaan toistensa vastakohdat, busineksen ja rentouden. Oikea asuvalinta riippuu paljon toimialasta, ikäryhmästä ja tilaisuuden pitopaikasta. Kultainen ohje on naisille polven yli ulottuva laadukas hame tai mekko yhdistettynä paitapuseroon tai jakkuun. Vaihtoehtoisesti käy myös naisten istuva housupuku. Miesten on hyvä valita tilaisuuteen ylleen puvun housut, pukupaita ja vyö, eli siis puvuntakki ja
Pukukoodit
, , , , , , , , , , ,
Digitaalisoitumisen myötä todelliset nenäkkäin tapahtuvat kohtaamiset ovat entistä merkityksellisimpiä.Tämän me tiedämme ja usein homma onkin hanskassa asiakaskohtaamisissa edes auttavasti. Entä omalla työpaikalla? Tavat, suvaitsevaisuus ja vuorovaikutus ovat ensin tahtoa sitten vasta taitoa. Tunnistatko millaiset käytöstavat ovat työpaikallasi hyväksyttäviä, tavoiteltavia? Missä asioissa sinulta odotetaan suvaitsevaisuutta tai kenties jämäkkyyttä? Kokemukseni perusteella tässä on kolme eniten yleistä napinaa ja kapinaa aiheuttavat.IlveilyAjat ovat haastavat ja kaikilla
elämää työpaikalla
, , , , , , , , , , , , , , ,
Ensivaikutelma on asennetta!Millainen on asenteesi itseäsi kohtaan? Tiesitkö, että antamastasi ensivaikutelmasta, isoin merkitys on juurikin omassa asenteessasi? Asenteessa itseäsi kohtaan, mutta myös muita kohtaan. Se näkyy kiistatta sinun käytöstavoissa ja se vaikuttaa sinun kykyyn kohdata vieraita ihmisiä. Oma intohimoni on tehdä suomalaisesta osaamisesta tunnistettavaa. Meillä on kansainvälisestikin arvostettu ja ainutlaatuinen maksuton koulutusjärjestelmä. Meidän osaaminen työelämässä ei valitettavasti ole yhtä arvostettua ja tunnistettavaa. Asenteella on tässäkin iso merkitys. Ymmärrämmekö
Asenne
, , , , , ,
      Syksyllä lausuin kuolemattoman lauseen viestintäasiantuntijalle "minunkin pitäisi päivittää hiukan toimintaani ja antamaani viestiä." Niin, olin toiminut yli kolme vuotta yrittäjänä. Oli jo kenties aika hiukan freesata ilmettä sekä tarkastella asiakkailleni antamaa mielikuvaa kokeneemmin silmin. Monet yrittäjät tietävät, että ajatus hyvä, mutta mistä aika? Kas, kohtalo puuttui asiaan ja antoi aikaa miettiä omaa tekemistä. Valitettavasti tämä tarina alkaa
Astu esiin
, , , , ,
Vika kenties asenteessa!Ilmapiiri työpaikolla tilanteet eskaloituvat herkästi, kun henkisesti ylikuormitetut ihmiset päätyvät/joutuvat tekemään yhteistyötä, halusivat tai eivät ja keskeinen kanssakäynti takkuaa. Stressi muokkaa asennetta muita kohtaan ja heikentää kykyä normaaliin, kunnioittavaan vuorovaikutukseen toisen ihmisen kanssa. Valitettavasti asenne tarttuu välittömästi koko työyhteisöön. Mieti, oletko ehkä syyllistynyt näihin asenne-ongelmiin työpaikallasi?Sähköposti-terroristi.Jokainen tietää, että sähköpostin hallintaan menee liikaakin aikaa. Roskapostit, uutiskirjeet ja nice-to-know
Asenne
, , , , , , , , ,
”Osaatko kertoa, miten meidän yritys voisi asiallisesti puuttua eräiden ihmisten pukeutumiseen?”Tämän kysymyksen saan lähes viikoittain. Samoin saan usein tilityksen siitä, kuinka eräitä ihmisiä saa hävetä asiakastilaisuuksissa tai kuinka kamalaa on asioida eräissä liikkeissä, koska myyjät antavat hyvin epäluotettavan kuvan yrityksestä.Vastaukseni on aina kysymys. "Onko teillä henkilöstön käytössä olevaa pukeutumisohjetta?" Konkreettinen kirjoitettu ohje, joka antaisi selkeät ohjeet siitä, millainen ulkoasu on
pukeutumisohje
, ,
Siitepölyn lailla, levittäytyy ympärillemme kevään ja kesän juhlakausi. Juhlat aiheuttavat monenlaista päänvaivaa niin juhlijoille, järjestäjille kuin viereillekin. Mikä on tietysti hassua, koska juhlathan ovat yleensä iloisia kohtaamisia ja tavoitteena on onnistumisten juhlistaminen. Minua haastateltiin Yle Hämeessä viime syksynä pikkujoulukauden kynnyksellä juhla-etiketistä ja ennenkaikkea juhlatunnelman luonnista. Samat säännöt ja ajatukset sopivat myös kevään juhliin. Ohessa linkki haastatteluun: yle-radio-suomi-hameenlinna-yle-hame-vieraat-tekevat-juhlatunnelman-2015-12-04 Nautitaan
tunnelma
,
Jotta haluamamme imago tai viesti on vieraan ihmisen tunnistettavissa välittömästi, on meidän tarkasteltava antamaamme viestiä vieraan ihmisen silmin.EnsivaikutelmaSen merkitys kasvaa kokoajan, mitä vahvemmin me vaikutamme digitaalisessa yhteiskunnassa. Pyrimme määrittämään osaamisemme ja julkisen kuvamme voimakkaasti ja hallitusti digitaalisesti. Kohdatessa silmetysten, meidän ensivaikutelman on vastattava siihen mielikuvaan, jonka olemme diginä antaneet osaamisestamme. Jos raudanlujan, tehokkaan ja ammmatimaisen viestin antaja on henkilökohtaisessa
Asenne
Onko kenenkään henkilökohtaista vaikutelmaa oikeutta arvioida?Oletko itse valmis vastaanottamaan palautetta kyvystäsi verkostoitua yritystilaisuuksissa, esiintymisestäsi asiakkaiden edessä tai antamastasi vaikutelmasta vaativissa asiakastapaamisissa? Myönnän heti, se ei ole helppoa kummallekaan osapuolelle ja ilman esimiehen asianmukaista ennakkovalmistelua, keskustelu saattaa helposti päätyä väärille raiteille tai olla kerttakaikkisen asiatonta. Lopulta kysymyshän on siitä, kenen ongelmaksi palautteen puute ja taitojen vahvistamatta jättäminen koituu? Yleensä sinun
Astu esiin
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Hienoa, olen kännissä uskottavampi!

posted in: arvostus | 0

Nyt ei auta vaikka kuinka istuisin käsieni päällä ja purisin hampaat yhteen. Minun on vain saatava tämä sanottava ulos. Kiitos Tom Laine, kun postasit tämän taulukon! Olen monella areenalla nostanut esiin lukihäiriön, minun ja kaikkien muidenkin. Jokainen, joka on joskus

Pukukoodit, ne tärkeimmät eli epäviralliset!

posted in: Pukukoodit | 0

Business casual  on kaikkein sekoittavin pukukoodi, koska se yhdistää mielikuviltaan toistensa vastakohdat, busineksen ja rentouden. Oikea asuvalinta riippuu paljon toimialasta, ikäryhmästä ja tilaisuuden pitopaikasta. Kultainen ohje on naisille polven yli ulottuva laadukas hame tai mekko yhdistettynä paitapuseroon tai jakkuun. Vaihtoehtoisesti

Pitäisikö mennä käytöskouluun?

posted in: elämää työpaikalla | 0

Digitaalisoitumisen myötä todelliset nenäkkäin tapahtuvat kohtaamiset ovat entistä merkityksellisimpiä. Tämän me tiedämme ja usein homma onkin hanskassa asiakaskohtaamisissa edes auttavasti. Entä omalla työpaikalla? Tavat, suvaitsevaisuus ja vuorovaikutus ovat ensin tahtoa sitten vasta taitoa. Tunnistatko millaiset käytöstavat ovat työpaikallasi hyväksyttäviä, tavoiteltavia? Missä

Mitä asenteesi kertoo sinusta?

posted in: Asenne | 0

Ensivaikutelma on asennetta!Millainen on asenteesi itseäsi kohtaan? Tiesitkö, että antamastasi ensivaikutelmasta, isoin merkitys on juurikin omassa asenteessasi? Asenteessa itseäsi kohtaan, mutta myös muita kohtaan. Se näkyy kiistatta sinun käytöstavoissa ja se vaikuttaa sinun kykyyn kohdata vieraita ihmisiä.  Oma intohimoni on tehdä suomalaisesta osaamisesta tunnistettavaa. Meillä on

1 2 3 4 13