Nyt ei auta vaikka kuinka istuisin käsieni päällä ja purisin hampaat yhteen. Minun on vain saatava tämä sanottava ulos. Kiitos Tom Laine, kun postasit tämän taulukon!

Olen monella areenalla nostanut esiin lukihäiriön, minun ja kaikkien muidenkin. Jokainen, joka on joskus osallistunut koulutuksiini, tietää tämän. Oheinen taulukko ei tullut täysin yllätyksenä, mutta herätti taas sen tunteen, että jotain on sanottava ääneen, koska leipätyöni on työnhakuvalmennus.

Taulukon mukaan some-päivitysten kirjoitus- ja kielioppivirheet vaikuttavat negatiivisimmin mahdolliseen rekrytointiin kuin känniset valokuvat hakijasta. Itse osallistuin hiljattain keskusteluun työhakemusten sisällöstä. Eräs keskustelija ilmoitti, että hän on hyvn tarkka siitä, että hakemus on kirjoitusasultaan virheetön, piste. Riippumatta haettavasta tehtävästä. Kysyin ystävällisesti, että mikä on tilanne videohakemusten osalta, saako olla puhevikaa kuten esim. ärrä-virhe puheessa. Vastausta odotellessa.

Lukihäiriö on tänä päivänä jo todella tuttu termi ja yllättävän moni siitä kärsii. Se, kuinka leimaava se on edelleen, on yllätys. Olen usein muistutellut ihmisiä siitä, että jos vertaa lukihäiriötä ja puhevikaa toisiinsa, niin puheviasta sinua saattaa joku hölmö lapsena kiusata, mutta lukihäiriöstä saat kuulla koko ikäsi, aikuisilta, alansa ammattilaisilta ja asiattomasti. 

Olen itse saanut diagnoosin viikkoa ennen yo-kirjoituksia ja tottakai se on määrittänyt uskoa omiin kykyihin todella voimakkaasti. Siihen asti koin olevani tavallista tyhmempi ja sitä vahvisti opettajien kommentit "miksi et voi yhtään keskittyä tuohon kirjoittamiseen. Aina vaan teet samoja kirjoitusvirheitä!"  

 

Suosittelen tutustumaan oheiseen HS:n artikkeliin aiheesta. Siinä on myös usealle silmiä avaava tekstiosuus, joka näyttää lukihäiriöisen todellisuuden. Miksi omissa koulutuksissani asia nousee usein esille, on se, että olen erittäin epävarma kirjoittamaan esim. fläppi-tauluun lukihäiriöni takia. Olen oppinut puhkaisemaan paineen toteamalla, että virheitä saattaa tulla ja silloin asia on käsitelty ja virheet menettävät merkityksensä puolin ja toisin.

Rohkeasti edelleen kirjoittelen sinne tänne täällä somessakin, koska kännisiä kuviakaan ei ole paljon tarjota. Tärkeimmät tekstit tarkistutan osaavilla, tottakai. En usko, että kirjoitusvirheet mitätöivät osaamista ja ammattitaitoa, mutta toimii usein vahvana jarruna omassa päässä. Surullista on, että paljon kallisarvoista potentiaalia jää silloin käyttämättä. Jatkan edelleen omalla tielläni ja toivottavasti koulutuksieni kautta saan herätettyä aina jonkun tunnistamaan omat mahdollisuudet ja unohtamaan haasteensa, mikä tahansa se onkaan. 

Kumpi sinulla vaikuttaa mielipiteeseen vahvemmin, kännikuvat vai kirjoitusvirheet? Kummasta mainitset helpommin työkaverillesi?

arvostus

Business casual 

on kaikkein sekoittavin pukukoodi, koska se yhdistää mielikuviltaan toistensa vastakohdat, busineksen ja rentouden. Oikea asuvalinta riippuu paljon toimialasta, ikäryhmästä ja tilaisuuden pitopaikasta. Kultainen ohje on naisille polven yli ulottuva laadukas hame tai mekko yhdistettynä paitapuseroon tai jakkuun. Vaihtoehtoisesti käy myös naisten istuva housupuku. Miesten on hyvä valita tilaisuuteen ylleen puvun housut, pukupaita ja vyö, eli siis puvuntakki ja solmio jää narikkaan.

Cocktail-tilaisuudet 

vaativat pukeutumiselta jo hiukan enemmän. Kyseessä ei ole siis missään nimessä iltapukujuhla, mutta toki luonteeltaan juhlava tilaisuus. Tyylikäs cocktailpukeutuminen tuo aina kantajastaan esille selvästi enemmän persoonallisuutta, ole kyseessä sitten yritys- tai yksityinen juhlatilaisuus. Tummapuku solmiolla tai ilman, riippuen tilaisuuden luonteesta, on takuuvarma valinta miehille. Kokkareissa voi hiukan mieskin revitellä väreillä, jos osaa sen tyylillä tehdä. Naisille pikkumusta on tietysti varma valinta. Hyvällä maulla valittu housu- tai jakkupukukin käy. Asusteiden tarvitsee sopia tilaisuuden luonteeseen. Käsilaukuksi ei sovi arkinen työveska, vaan jokin pieni ja siro. Koruilla ja kengillä saa helposti juhlavuutta hiukan arkisempaankin asuun.

Business formal 

mainitaan usein seminaarien ja konferenssin yhteydessä pidettävien lounas- tai iltatilaisuuksien kutsuissa. Tämä tarkoittaa perinteistä businesspukeutumista eli suomeksi puku ja solmio miehille ja istuva mekko tai jakkupuku naisille. Miesten on hyvä muistaa, että musta puku kuuluu vain erittäin juhlaviin työtilaisuuksiin. Tumma puku voi olla myös tummansävyinen harmaa tai sininen. Naiset saavat etiketinkin mukaan pukeutua mustaan päivätilaisuuksissakin.

 

Lopuksi se Superhero Casual. Oma tulkintani on, että se on juurikin se asu, jossa Hessu sulkeutuu puhelinkoppiin nappaamaan pähkinän muuttuakseen Superhessuksi.

Muista vielä kaikkein tärkein, jos asuvalinta ei kuitenkaan osu ihan kohdilleen, nautti silti juhlista täysin rinnoin! Korjaa asia seuraavalla kerralla!

Juhlakausi lähestyy uhkaavasti!

Ilokseni olen huomannut, että kutsuissa on enenemässä määrin määriteltynä pukukoodi. Loistavaa, koska se heti kertoo itse juhlista jotain ja erityisesti ajatuksesta, joka on suotu myös vieraiden viihtyvyydelle ja tilaisuuden ennakoinnille.

Aina ei ole silti aivan selvää, mitä kutsun pukukoodi tarkoittaa. Kaikkein virallisimmat pukukoodit, eli tummien pukujen, frakkien ja iltapukujen sisällön löytyy blogistani . Nyt puran yleisimmin liike-elämän edustus- ja asiakastilaisuuksissa käytetyt epäviralliset pukukoodit. Varoituksen sana heti alkuun, luovat juhlien järjestäjät saattavat muokata koodit taipumaan lähes mihin muotoon tahansa, vai mitä mieltä olet Superhero Casualista? Usein miten pohjana kuitenkin toimii jokin näistä.

Casual 

tarkoittaa pukukoodina rentoa pukeutumista. Kuulostaa helpolta, mutta näennäisestä tilaisuuden rentoudesta huolimatta siisteyteen ja huoliteltuun ulkoasuun tarvitsee aina panostaa. Vähimmäisvaatimus on puhtaat ja ehjät vaatteet. Valitse päällesi mitä tahansa mitä yleensä käytät työpaikalla arkena. Älä pyri tekemään itsestäsi rennompaa pukeutujaa kuin olet. Olematta julma ikärasisti, uskallan sanoa, että + 55 iän ohittaneet naishenkilöt saattavat kokea tämän kaikkein haasteellisimmaksi pukukoodiksi. Kuinka olla rento ja silti uskottava aikuinen nainen? Oma kantani on, ole mieluummin uskottava, kuin väkisin nuorekkaan rento yo yo -bööna. Naurettavuus nuoremman polven silmissä, ei vahvista kenenkään vaikutelmaa liike-elämässä.

Smart casual 

tarkoittaa astetta parempaa arkipukeutumista. Miehille se tarkoittaa siistejä housuja, ehkä jopa tummia ja hyväkuntoisia farkkuja, yhdistettynä pukupaitaan tai laadukkaaseen neuleeseen. Naiset pukeutuvat samalla kaavalla, mutta myös tilaisuuteen sopiva hame tai mekko käy. Vältä shortseja, vanhoja risoja farkkuja, t-paitoja ja bilemekkoja.

 

 

byMikealas
Pukukoodit
, , , , , , , , , , ,

Digitaalisoitumisen myötä todelliset nenäkkäin tapahtuvat kohtaamiset ovat entistä merkityksellisimpiä.

Tämän me tiedämme ja usein homma onkin hanskassa asiakaskohtaamisissa edes auttavasti. Entä omalla työpaikalla? Tavat, suvaitsevaisuus ja vuorovaikutus ovat ensin tahtoa sitten vasta taitoa. Tunnistatko millaiset käytöstavat ovat työpaikallasi hyväksyttäviä, tavoiteltavia? Missä asioissa sinulta odotetaan suvaitsevaisuutta tai kenties jämäkkyyttä? Kokemukseni perusteella tässä on kolme eniten yleistä napinaa ja kapinaa aiheuttavat.

Ilveily

Ajat ovat haastavat ja kaikilla on eriäviä mielipiteitä työnmäärästä, toimintatavoista, aikatauluista, kollegoista ja johdon ratkaisuista. Eriävän mielipiteen voi hyvin tuoda rakentavasti esille. Sen verran jokaisella pitäisi kantin kestää.

Teatraalinen silmien pyörittely, tuhina, naaman vääntely, selän takana kuiskiminen ja uhoaminen eivät kuulu aikuisten työpaikoille. Se käytös, mikä antoi aikoinaan vääristyneen vallantunteen koulun välitunnilla, tekee sinusta työpaikalla senioiripissiksen ja keskenkasvuisen nillittäjän. Passiivis-aggressiivinen taas käyttäytyminen antaa viestin avuttomasta, kateellisesta, itsepäisestä, toiminta- ja yhteistyökyvyttömästä henkilöstä ja sitähän sinä et ole, toivottavasti.

Oman yksityiselämän eläminen äänekkäästi työpaikalla

Kaikilla meillä on yksityiselämässä laskuja ja nousuja. Tässä asiassa useimmat ovat omavaraisia. Jos jaat työpaikalla loputtomasti omia avio-ongelmia, lapsen kasvattamishaasteita, uuden parisuhteen hurmosta tai remonttimurheita, alkaa se lopulta syömään sinun uskottavuutta työpaikalla. Jos olet selvästi ylikuormitettu kotiasioista, miten kestät työsi tuomat haasteet? Muistaako kukaan enää sinun osaamista? 

Omien ongelmien oksentaminen työkavereiden niskaan, vie myös heidän voimat ja halun tehdä töitä kanssasi. Mieti itseksesi, mihin olisi hyvä vetää yksityisyyden raja.  En ole täysin sokea myöskään omille virheilleni, joten tässä tulee julkinen anteeksipyyntö entisille työkavereille, moni on saanut kuulla elämästäni enemmän kuin olisivat halunneet. Anteeksi, onneksi ihminen on oppivainen halutessaan.

Sotkuisuus

Kyllä, tiedät ketä tarkoitan! Jokaisessa työpaikassa tuppaa olemaan se, joka olettaa, että äitee edelleen kävelee perässä siivoamassa. Siisteys on laaja käsite, tiedän. Usko pois, että sinunkin työpaikallasi se menee sen tiukimman määrityksen mukaan. Tämä koskee keittiötä, vessaa ja muita yhteisiä tiloja kuten kopiointihuonetta. Jos et kunnioita tätä, herätät auttamatta närää työkavereittesi keskuudessa. Samalla se mahdollisesti haittaa ratkaisevasti muiden halua tehdä kanssasi yhteistyötä ja mitätöi arvostustasi työpaikalla. Kyse on asenteesta.

 

Tässä minun top 3 närää aiheuttavaa tapaa/käytöstä. Mitkä ovat omat ärsykkeesi ja ennen kaikkea, miten asian saisi mielestäsi ratkaistua työpaikallasi?

Tässä minun top 3 närää aiheuttavaa tapaa/käytöstä. Mitkä ovat omat ärsykkeesi ja ennen kaikkea, miten asian saisi mielestäsi ratkaistua työpaikallasi?

elämää työpaikalla
, , , , , , , , , , , , , , ,

Ensivaikutelma on asennetta!

Millainen on asenteesi itseäsi kohtaan? Tiesitkö, että antamastasi ensivaikutelmasta, isoin merkitys on juurikin omassa asenteessasi? Asenteessa itseäsi kohtaan, mutta myös muita kohtaan. Se näkyy kiistatta sinun käytöstavoissa ja se vaikuttaa sinun kykyyn kohdata vieraita ihmisiä. 

Oma intohimoni on tehdä suomalaisesta osaamisesta tunnistettavaa. Meillä on kansainvälisestikin arvostettu ja ainutlaatuinen maksuton koulutusjärjestelmä. Meidän osaaminen työelämässä ei valitettavasti ole yhtä arvostettua ja tunnistettavaa. Asenteella on tässäkin iso merkitys. Ymmärrämmekö me, että meidän pitää ihan itse tehdä osaamisemme näkyväksi? Vai odotammeko, että joku meidät vain mystisesti löytää, puoliväkisin esittelee oikeille markkinoille ja lopussa kiitos seisoo? Onko asenteesi ystävä vai vihollinen omalle urallesi?

 

Haluan tehdä osani sen eteen, että jatkossa suomalainen osaaminen on tunnistettavaa ja saa ansaitsemaansa tunnustusta. Myös sinun ja yrityksesi ammattitaidon ja osaamisen kuuluu tulla selvästi nähdyksi ja kuulluksi, ilman, että sitä tarvitsee väkisin ravistaa ulos työntelkijöistä. Digitaalisessa yhteiskunnassa henkilökohtaiset kohtaamiset merkitsevät kokoajan enenmmän ja enemmän. Tunnistaako asiakas yrityksenne digitaalisesti antaman viestin ja tavoitellun mielikuvan myös henkilökohtaisessa kohtaamisessa, vai onko viesti tunnistettavissa vain diginä?

 

Asenne
, , , , , ,

      Syksyllä lausuin kuolemattoman lauseen viestintäasiantuntijalle ”minunkin pitäisi päivittää hiukan toimintaani ja antamaani viestiä.” Niin, olin toiminut yli kolme vuotta yrittäjänä. Oli jo kenties aika hiukan freesata ilmettä sekä tarkastella asiakkailleni antamaa mielikuvaa kokeneemmin silmin. Monet yrittäjät tietävät, että ajatus hyvä, mutta mistä aika? Kas, kohtalo puuttui asiaan

Astu esiin
, , , , ,

Vika kenties asenteessa!

Ilmapiiri työpaikolla tilanteet eskaloituvat herkästi, kun henkisesti ylikuormitetut ihmiset päätyvät/joutuvat tekemään yhteistyötä, halusivat tai eivät ja keskeinen kanssakäynti takkuaa.

Stressi muokkaa asennetta muita kohtaan ja heikentää kykyä normaaliin, kunnioittavaan vuorovaikutukseen toisen ihmisen kanssa. Valitettavasti asenne tarttuu välittömästi koko työyhteisöön. Mieti, oletko ehkä syyllistynyt näihin asenne-ongelmiin työpaikallasi?

Sähköposti-terroristi.

Jokainen tietää, että sähköpostin hallintaan menee liikaakin aikaa. Roskapostit, uutiskirjeet ja nice-to-know viestit tukkivat postilaatikon päivässä, jos et ole valppaana. Osa yrityksistä onkin jo siirtynyt muille foorumeille tästä syystä. Jos kuulut alempaan johtoportaaseen, toimit yrittäjänä tai olet ylennystä kärttävä päällikkö, älä vaan erehdy jakamaan jokaista kesken-eräistä projektin vaihetta sähköpostilla hierarkiassa vain ja ainoastaan ylöspäin. Toimin urani alussa ison organisaation tj:n sihteerinä ja voin rehellisesti kertoa, että se vaan ei kannata. Jos sähköpostia ei olisi, olisiko sinulla kanttia soittaa ja kertoa mitättömiä tilannepäivityksiä samalla intensiteetillä? En usko, että uskaltaisit kuormittaa muutoinkin kiireistä esimiestä turhilla puhelinsoitoilla, joiden ainoa anti olisi keskustelu sinun navan ympärillä. Muista myös, että vain hätätapauksessa klikkaat sähköpostissa kohtaa ”vastaa kaikille”! Taas kerran, jos sähköpostia ei olisi, soittaisitko asiasi jokaiselle vastaanottajalle erikseen? Todennäköisesi et. Omista onnistumisista ja haasteista on hyvä kertoa esimiehille ja operatiiviselle johdolle, mutta mieti millaisen viestin se antaa asenteestasi itseäsi ja muita kohtaan. Kuinka paljon haluat kuormittaa muiden töitä itsestäsi puhumiseen? Valitse vuorovaikuttamiskeino ja tilanne, joka auttaa antamaan sinusta vakuuttavan ja itsevarman muistikuvan, ei huomionkipeätä ja asenne-vammaista sähköposti-terroristia.

Juoruaminen

Jos tunnet kuumottavaa tunnetta kertoa muiden asioita eteenpäin työpaikalla omalle pienelle piirillesi ja värittää tarinaa omilla mielipiteillä ikään kuin totuutena, ole hiljaa hetki ja häpeä.

 

Möykkääminen

Avokonttorin painajainen on kovaääninen möykkääjä, joka puhuu ja nauraa kovaa, naputtelee, koputtelee, kuuntelee työpisteessään musiikkia ja puhuu puhelimeen vain kaiuttimen kautta. Jos tunnistat itsesi, hiljennä toimintaasi, hanki kuulokkeet, korjaa asenteesi ja opettele kunnioittamaan työyhteisöäsi. Jos tunnistat työkaverisi, vihjeet eivät auta. Asiaan kannatta puuttua suoraan ja asiallisesti. – Kun kuuntelet musiikkia/puheäänesi on noin kova/käytät kaiutinta puhuessasi, minä en pysty työskentelemään. Haluan, että hillitset äänenkäyttöäsi/käytät kuulokkeita/suljet radion. Viimeinen lause on erittäin tärkeä, koska muutoin viestisi ei kerro suoraan mitä haluat. Älä luota, että sinua luetaan ja ymmärretään vain rivien välissä puhumalla. Oma vanha mottoni on: sano mitä haluat tai saat vain sen mitä annetaan.

Myöhästely

Aina myöhässä palaverista tai asiakastapaamisesta? Myöhästely töissä antaa hyvin ylimielisen kuvan ihmisestä ja yrityksestä. Aika on rahaa, sanoi Roope Ankkakin. Suurpiirteinen suhtautuminen toisten aikatauluihin on liike-elämässä yleensä kallis virhe. Ajanhallinta ja aikataulutus ovat työelämän taitolajeja, mutta myös herkkiä haavoittumaan ryhmän heikoimman lenkin kautta. Älä ole se heikoin lenkki. Jos työkaverisi on se, jota aina odotetaan, asiasta saa huomauttaa asiallisesti. Aivan kuten möykkäämisessä, oleellista on sanoa mikä ärsyttää, mitä se aiheuttaa ja erityisesti miten haluat, että jatkossa toimitaan. Jos tilanne ei korjaannu, kannattaa asia ratkaista töiden uudelleen organisoinnilla.

 

Pystyt itse vaikuttamaan asenteellasi työpaikasi ilmapiiriin ottamalla muut huomioon. Hyvät käytöstavat tarkoittavat muutakin kuin sosiaalista etikettiä

 
Asenne
, , , , , , , , ,

”Osaatko kertoa, miten meidän yritys voisi asiallisesti puuttua eräiden ihmisten pukeutumiseen?”

Tämän kysymyksen saan lähes viikoittain. Samoin saan usein tilityksen siitä, kuinka eräitä ihmisiä saa hävetä asiakastilaisuuksissa tai kuinka kamalaa on asioida eräissä liikkeissä, koska myyjät antavat hyvin epäluotettavan kuvan yrityksestä.

Vastaukseni on aina kysymys. "Onko teillä henkilöstön käytössä olevaa pukeutumisohjetta?" Konkreettinen kirjoitettu ohje, joka antaisi selkeät ohjeet siitä, millainen ulkoasu on hyväksyttävää ko. työpaikalla. Useimmiten ei ole ja sen kirjoittaminen koetaan liian työlääksi.

Päätin ratkaista tämän ongelman. Ohessa yleinen työpaikan pukeutumisohje, jonka pohjalta uskon useamman yrityksen kykenevän muokkaamaan oman kirjallisen ohjeen nykyiselle ja tulevalle henkilöstölle. Muista, että me noudatamme mielellämme annettuja sääntöjä. Jos meitä arvostellaan asiasta, johon emme ole saaneet ohjeistusta, ärsyynnymme helposti.

Ole hyvä, ota ohje käyttöösi. Tein sen juuri sinulle!

PUKEUTUMISOHJE YRITYKSILLE

pukeutumisohje
, ,

Siitepölyn lailla, levittäytyy ympärillemme kevään ja kesän juhlakausi. Juhlat aiheuttavat monenlaista päänvaivaa niin juhlijoille, järjestäjille kuin viereillekin. Mikä on tietysti hassua, koska juhlathan ovat yleensä iloisia kohtaamisia ja tavoitteena on onnistumisten juhlistaminen. Minua haastateltiin Yle Hämeessä viime syksynä pikkujoulukauden kynnyksellä juhla-etiketistä ja ennenkaikkea juhlatunnelman luonnista. Samat säännöt ja ajatukset sopivat

tunnelma
,
Jotta haluamamme imago tai viesti on vieraan ihmisen tunnistettavissa välittömästi, on meidän tarkasteltava antamaamme viestiä vieraan ihmisen silmin.

Ensivaikutelma

Sen merkitys kasvaa kokoajan, mitä vahvemmin me vaikutamme digitaalisessa yhteiskunnassa. Pyrimme määrittämään osaamisemme ja julkisen kuvamme voimakkaasti ja hallitusti digitaalisesti. Kohdatessa silmetysten, meidän ensivaikutelman on vastattava siihen mielikuvaan, jonka olemme diginä antaneet osaamisestamme. Jos raudanlujan, tehokkaan ja ammmatimaisen viestin antaja on henkilökohtaisessa kohtaamisessa vaikutelmaltaan epävarma, huolimaton ja epäluotettava, ristiriidan epäilevä siemen on kylvetty.

Kun haluamme ottaa itse vastuun antamastamme viestistä, on hyvä lähteä ensin omasta ensivaikutelmasta. Mitä haluan viestiä sanatta, kun astun esim. neuvotteluhuoneeseen? Kun oma vaikutelma on kohdillaan ja se vahvistaa meidän jättämää muistikuvaa osaamisesta työelämässä.

Asenne tarttuu

Epävarma asenne esim. omaa ulkonäköä tai osaamista kohtaan tarttuu pahimmillaan muihinkin. Muita ei kiinnosta miksi, vaikka mahdollisesti tunnistavatkin asenteesi. Esimerkiksi työhaastattelutilanteessa ensivaikutelma sinun ammatillisesta uskottavuudesta saattaa jäädä ristiriitaisena haastattelijan mieleen. Ensivaikutelmaa harkitessamme kannattaa myös muistaa muiden odottavan ensisijaisesti vastaavaa asiantuntijuuttamme, jonka olemme itsestämme luonneet esim. Linkedinissä.

Vaatteet vaikuttavat ja vahvistavat

Asukokonaisuus kertoo paljon enemmän meistä, kuin itse uskallamme ajatella. ”Vaatteet on mun aatteet” lauloi aikoinaan Maukka Perusjätkä. Vaikka emme itse kokisi vaatevalintojamme tärkeäksi, on se silti vahva visuaalinen viesti persoonastamme ulkopuoliselle. Kuulee usein sanottavan, että eiköhän sillä osaamisella ole työelämässä kuitenkin suurempi merkitys kuin vaateilla. Tottakai! Silti pukeutuminen on aina viesti, riippumatta siitä kuinka paljon itse valitsemme ottaa vastuuta siitä. Jos haluamme viestiä uskottavasti osaamisestamme, on sen myös oltava ulkopuolisen helposti tunnistettavissa. Aivojen ja silmien välillä on eniten hermoratoja ja kiistatta se mitä näemme, vaikuttaa siihen mitä ajattelemme.

 

 

 

 Ole mitä puhut

Ei ole olemassa mitään selvää kaavaa, kuinka olla yhtä uskottava kaikilla alueilla ja toimialoilla. Terve järki tulee tässä isoksi avuksi. Jos puhut hyvinvoinnista ja painonhallinnasta, on sinun todentotta näytettävä hyvinvoivalta ja sopusuhtaiselta eli sinun pitää näyttää näiden asioiden olevan kohdallasi hallinnassa ja siksipä voit puhua uskottavasti asiasta. Mustat pussit silmien alla, helmeilevä hiki otsalla ja selvä ylipaino viestivät ristiriitaisesti viestisi kanssa ja valitettavasti ihminen uskoo enempi silmiään kuin korviaan.

Asia vai persoona edellä?

Jos sanomasi pohjaa vahvasti tai täysin faktaan, silloin esille tarvitsee nousta vahvasti asiasubstanssi. Kun puhutaan rahoitus-, talous-, vakuutus-, lääke- tai hoitoalan osaajista, kyse harvoin on puhujan persoonasta vaan painotus on puhtaasti asiassa. Eli merkitystä ei ole niinkään sillä kuka viestin tuo, kunhan viesti tulee oikein ymmärretyksi ja faktat eivät sekoitu esiintyjän persoonallisuuteen. Toki vuorovaikutuksen tarvitsee olla henkilökohtaista ja yksilöllistä, mutta sen tavoiteena pitäsi olla oman viestin vahvistaminen. Verouudistuksesta puhuvan lakimiehen pitää tuoda esiintymiseensä oman persoonansa, mutta erittäin tarkkaan huomioida myös vastuunsa asiaviestin perille menosta. Jos asiakas ei pysty keskittymään asiaan, on jäävä muistikuva osaamisesta huonosti tunnistettava. Osallistujan kannalta tilaisuuden anti ei ehkä täytä odotuksia ja jatkossa lakimiehen imago kärsii uskottavuuden puutteesta.

 

Asenne

Onko kenenkään henkilökohtaista vaikutelmaa oikeutta arvioida?

Oletko itse valmis vastaanottamaan palautetta kyvystäsi verkostoitua yritystilaisuuksissa, esiintymisestäsi asiakkaiden edessä tai antamastasi vaikutelmasta vaativissa asiakastapaamisissa? Myönnän heti, se ei ole helppoa kummallekaan osapuolelle ja ilman esimiehen asianmukaista ennakkovalmistelua, keskustelu saattaa helposti päätyä väärille raiteille tai olla kerttakaikkisen asiatonta. Lopulta kysymyshän on siitä, kenen ongelmaksi palautteen puute ja taitojen vahvistamatta jättäminen koituu? Yleensä sinun ja erityisesti yrityksen. Yritysten nauttimaa arvostusta, luottamusta ja mielikuvan voimaa arvioidaan säännöllisesti ulkopuolisten tahojen tekemänä. Lopulta kuitenkin vain asiakaan ratkaisut merkitsevät ja niihin päätöksiin vaikuttavat vahvasti henkilökohtaiset kohtaamiset.

Vuodenloppu on loistava henkilökohtaisen välitilipäätöksen paikka.

Kuinka moni on kysynyt itseltään suoraan, millaisen vaikutelman uskon antavani kohtaamisissa? Kuinka vaikutelmani vaikuttaa saamaani ammatilliseen arvostukseen alalla ja mahdolliseen etenemiseen liike-elämässä? Millaisen tunteen herätän asiakkaissa? Jälkiviisaana ei kannata miettiä, että olisihan asiasta voinut ottaa konkreettisesti vastuun ja kehittää taitoja. Kyseenalaista "kotoa opitut taidot" ja maalaisjärki liike-elämässä ja haasta itsesi seuraavalle tasolle. Nuori minä, olisi kenties kysynyt, miksi osaamistani ei huomioida tai arvosteta yhtä paljon kuin minihameitani? Loppu hyvin kaikki hyvin, minä ja hameeni kasvoimme lopulta mittaamme.

 

Me jaksamme sinnikkäästi uskoa työelämässä kahteen väittämään.

Vain konkreettisella asiaosaamisella ja koulutuksella on merkitystä työelämässä.
Ihminen pystyy kouluttautumaan ja kehittymään vain tekniikan, tieteiden ja ammatillisen osaamisen saralla.
Ylennyksiä ei anneta aina penaalin terävimmälle, eikä menestyvät yritykset tarjoile aina parasta teknistä osaamista. Ammatillisessa arvostuksessa on kyse paljon muustakin kuin substanssiosaamisesta. Suuri merkitys on sillä, kuinka viestität sanattomasti osaamisestasi. Sen on oltava muiden helposti tunnistettavissa olevaa asennetta omaa osaamista kohtaan. Silloin sinut koetaan asiantuntijaksi. Myös meidän käytös vaikuttaa ratkaisevasti, kuinka luotettavaksi ja yhteiskykyiseksi meidät koetaan. Vanha sanonta kynttilästä vakan alla on edelleen totta. Oma vakka, oma vika, jos poroksi palaa.

Olet onnekas, jos saat asiallista ja asiantuntevaa palautetta antamastasi vaikutelmasta.

Sinuun ja yritykseen selvästi panostetaan tulevaisuudessakin. Toivottavasti saat myös tukea näiden taitojen kehittämiseen. Ihmisen on mahdollista oppia sosiaalisia käytöstapoja, verkotoitumista ja esiintymistä, ujonkin. Aikuisena kysymys on ajatuksesta, uskomuksista ja arvostuksesta.

Liike-elämän pukeutumisessa, käytöstavoissa ja sanattomassa viestinnässä kyse on siitä erosta, millaisen viestin annamme omasta mielestämme ja kuinka sinut todellisuudessa nähdään. Onko muodikkuudella, sukupuolella ja tuotemerkeillä asiakkaan silmissä merkitystä? Ei.

Merkitystä on tilanteen mukaisella, ajankohtaisella ja huolitellulla olemuksella, koska silloin annat viestin, että sinun henkilökohtaiset asiat ovat hallinnassa. Keskityt työssäsi asiakkaaseen ja ratkaisemaan hänen haasteet.

Astu esiin
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Hienoa, olen kännissä uskottavampi!

posted in: arvostus | 0

Nyt ei auta vaikka kuinka istuisin käsieni päällä ja purisin hampaat yhteen. Minun on vain saatava tämä sanottava ulos. Kiitos Tom Laine, kun postasit tämän taulukon! Olen monella areenalla nostanut esiin lukihäiriön, minun ja kaikkien muidenkin. Jokainen, joka on joskus

Pukukoodit, ne tärkeimmät eli epäviralliset!

posted in: Pukukoodit | 0

Business casual  on kaikkein sekoittavin pukukoodi, koska se yhdistää mielikuviltaan toistensa vastakohdat, busineksen ja rentouden. Oikea asuvalinta riippuu paljon toimialasta, ikäryhmästä ja tilaisuuden pitopaikasta. Kultainen ohje on naisille polven yli ulottuva laadukas hame tai mekko yhdistettynä paitapuseroon tai jakkuun. Vaihtoehtoisesti

Pitäisikö mennä käytöskouluun?

posted in: elämää työpaikalla | 0

Digitaalisoitumisen myötä todelliset nenäkkäin tapahtuvat kohtaamiset ovat entistä merkityksellisimpiä. Tämän me tiedämme ja usein homma onkin hanskassa asiakaskohtaamisissa edes auttavasti. Entä omalla työpaikalla? Tavat, suvaitsevaisuus ja vuorovaikutus ovat ensin tahtoa sitten vasta taitoa. Tunnistatko millaiset käytöstavat ovat työpaikallasi hyväksyttäviä, tavoiteltavia? Missä

Mitä asenteesi kertoo sinusta?

posted in: Asenne | 0

Ensivaikutelma on asennetta!Millainen on asenteesi itseäsi kohtaan? Tiesitkö, että antamastasi ensivaikutelmasta, isoin merkitys on juurikin omassa asenteessasi? Asenteessa itseäsi kohtaan, mutta myös muita kohtaan. Se näkyy kiistatta sinun käytöstavoissa ja se vaikuttaa sinun kykyyn kohdata vieraita ihmisiä.  Oma intohimoni on tehdä suomalaisesta osaamisesta tunnistettavaa. Meillä on

1 2 3 4 13